کمپین تبلیغاتی، شامل چندین نوع فعالیت تبلیغاتی مختلف مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تلفنی، تبلیغات محیطی، سئو و تبلیغات در گوگل، تبلیغات ویدئویی و … است که به صورت همزمان و یکپارچه پیام تبلیغاتی یک برند را به مخاطبان هدف می‌رساند.

حتما تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که در هنگام تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو، چک کردن شبکه‌های اجتماعی، مشاهده بنرهای نصب شده در خیابان و … به صورت مداوم با تبلیغات یک شرکت رو‌ به رو شوید، این موضوع ربطی به قانون جذب ندارد! این به آن معناست که شما با یک کمپین تبلیغاتی گسترده مواجه شدید. 

بنابراین به بیان دیگر، اگر یک کسب و کار در اینستاگرام تبلیغ کند، صرفا از یک روش بازاریابی استفاده کرده است. ولی اگر به صورت همزمان یک پیام تبلیغاتی را از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تلویزیون، رادیو، بنرها و … منتشر کند، یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کرده است.

هدف از برگزاری کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین‌های تبلیغاتی با هدف‌های مختلفی برگزار می‌شود. از جمله افزایش فروش یک مجموعه، افزایش فروش یک محصول خاص، برندسازی، افزایش آگاهی از نام برندی که تازه متولد شده است و …

چرا باید از کمپین تبلیغاتی استفاده کنیم؟

وقتی یک شرکت می‌تواند با هزینه مناسب تبلیغات خود را در مقابل دیدن چندین هزار نفر در یک پیج اینستاگرام قرار دهد چرا باید از کمپین تبلیغاتی استفاده کند؟

ما در اینجا دو دلیل اصلی را برای لزوم استفاده از کمپین تبلیغاتی را نام می‌بریم:

1. افزایش مخاطبان

زمانی که از کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کنیم مخاطبان بیشتری ما را مشاهده می‌کنند. مسلم است همه مخاطبان ما از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. ممکن است برخی از آن‌ها از تلویزیون، برخی از رادیو و برخی دیگر به بنرهای نصب شده در خیابان‌ها توجه کنند. به همین خاطر وقتی از کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کنیم مطمئن هستیم که حجم بسیاری از مخاطبان ما تبلیغات ما را مشاهده کرده‌اند.

2. برندسازی قوی

وقتی در یک محدوده زمانی مشخص، از طریق چندین روش تبلیغاتی، پیام تبلیغاتی برند ما عرضه می‌شود، احتمال اینکه نام برند در خاطر مخاطبان بماند بسیار زیاد است. به عنوان مثال، زمانی که مخاطب در طول ماه 3 بار تبلیغات یک مجموعه را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کند بازخورد کمتری نسبت به زمانی که بیش از 10 بار آن هم در محیط‌ها و بسترهای مختلف مانند تلویزیون، رادیو، خیابان و یا شبکه‌های اجتماعی برخورد کند است.

چطور یک کمپین تبلیغاتی موفق داشته باشیم؟

کمپین تبلیغاتی شامل مجموعه‌ای از پیام‌های تبلیغاتی است که با یک هدف واحد و براساس استراتژی تبلیغاتی بازاریابی طراحی شده است. در ادامه چند ویژگی مهم یک کمپین تبلیغاتی موفق را برای شما بیان می‌کنیم:

1. جذب مخاطب مناسب
2. جلب توجه کردن
3. ایجاد ارتباط ارزشمند با مخاطب
4. ایجاد آموزش موثر
5. معرفی برند
6. جلب اعتماد مخاطب
7. باعث تماس مخاطب شود
8. کوتاه و جذاب بودن
9. ماندگاری در ذهن مخاطب

نمونه‌هایی از کمپین‌های تبلیغاتی موفق در جهان

1. نایکی: فقط انجامش بده!

تا قبل از دهه 1980، محصولات نایکی فقط مختص دوندگان ماراتن بود. نایکی در دهه 1980 کمپین تبلیغاتی با عنوان”فقط انجامش بده!” را خلق کرد. فروش او با راه اندازی این کمپین تبلیغاتی چندین برابر شد. زیرا مردم هر کجا که در حال ورزش کردن بودند می‌توانستند آن را حس کنند. «می‌خواهی 5 مایل بدوی؟ فقط انجامش بده!»

نکته ای که از این کمپین تبلیغاتی دریافت می‌کنیم این است که وقتی می‌خواهید بهترین راه را برای معرفی برندتان پیدا کنید، باید از خودتان بپرسید چه مشکلی را می‌خواهید برای مشتری‌هایتان حل کنید؟ محصولات یا خدمات شما برای حل این مشکل چه راه حلی را ارائه می‌دهد. اگر پیام شما حاوی حل این مشکل باشد، می‌توانید رابطه احساسی با مخاطبان برقرار کنید و خود را در ذهن آن‌ها ماندگار کنید.

2. گروه فرآوری شیر کالیفرنیا: شیر داری؟

جالب است بدانید هدف از برگزاری این کمپین جذب بیشتر مشتریان قبلی بود. بنابراین همیشه نیاز نیست به دنبال مشتری جدید برای محصولات خود باشید، گاهی لازم است مشتریان فعلی را به استفاده و خرید بیشتر از محصولات خود ترغیب کنید.

3. وندیز (Wendy’s): گوشتش کو؟

شرکت وندیز در این کمپین تبلیغاتی، رقیبان خود را مورد هدف قرار گرفت. این روش، یک روش جسورانه در بازاریابی است. عبارت “گوشتش کو؟” برای این استفاده شد که نشان دهد سایر رقبا در ساندویچ‌های خود از گوشت کمی استفاده می‌کنند. این عبارت بسیار فراگیر شد و سایر کمیپن‌ها از این عبارت برای هر چیزی که جای خالی آن در زندگی مردم حس می‌شد، استفاده شد.

4. فولکس واگن: به کوچک بودن فکر کن!

با توجه به اینکه آمریکایی‌ها همیشه تمایل به خرید ماشین‌های بزرگ تولیدات خودشان را داشتند و علاقه‌ای به خرید خودروهای کوچک آلمانی نداشتند. به همین خاطر فولکس واگن سعی کرد نظر آن‌ها را عوض کن: “شما فکر می‌کنید محصولات ما کوچک هستند؟ بله، دقیقا همین طور است.” آن‌ها هیچ وقت تلاش نکردند که آن چیزی که نبودند را نشان دهند. درسی که از این کمپین تبلیغاتی می‌گیریم این است که سعی کنیم محصولات یا خدمات شرکت را همان چیزی که هست معرفی کنیم تا بتوانیم ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار کنیم.