هویت بصری چیست ؟

ممکن است برای بیشتر مردم اصطلاح هویت بصری نامی نا آشنا باشد. اما افرادی که در زمینه برندینگ فعالیت دارند، می دانند که این اصطلاح چقدر مهم بوده و باید به آن توجه کنند. هر کسب و کاری برای آن که بتواند در ذهن باقی بماند، نیاز به برند یا یک لوگو خاص خواهد داشت. تصاویر که به راحتی در ذهن می مانند، باید خلاقانه طراحی شوند.  

گروه هویت بصری آبا مدیا مفتخر است که در این راه برای بهترین و برترین برند ها کار انجام داده است برای دیدن نمونه کار های هویت بصری ما میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کنید. 

هویت بصری یا قیمت ؟

 

اگر بخواهید کالایی را خریداری کنید اولین کاری که انجام می دهید چیست؟ قیمت آن را بررسی می کنید یا برند آن؟ بیشتر مردم دنیا با توجه به هویت بصری برند تصمیم می گیرند که چه کالایی را خریداری کنند، یا برای انجام معامله به سراغ چه کسب و کاری روند. پس در اصل برندها و هویتی که از خود نشان می دهند، به مردم دنیا این اجازه را می دهد که بهترین انتخاب را برای خرید کالا یا انجام معامله در کسب و کار انجام دهند.

اگر در طراحی برندها و لوگو خلاقیت به کار برده نشود، مسلما برندهای خاص قادر نخواهند بود در میان بازار رقابتی کسب و کارها در ذهن مردم باقی بمانند. یک طراحی ایده آل از برند، هویت بصری مردم را تحت تاثیر قرار داده و منجر به قرار گرفتن در مسیر پیشرفت یک کسب و کار خواهد شد. 

اجازه دهید برای آنکه بیشتر در این خصوص اطلاعات به دست آوریم، ابتدا با اصطلاح Corporate Identity بیشتر آشنا شویم. 

 

تصویر هویت بصری برند

آشنایی با مفهوم هویت بصری (Corporate Identity)

می دانید منظور از هویت شخصی چیست؟ هر فردی که از خصوصیات ویژه  و متفاوتی برخوردار باشد، دارای هویت شخصی خاصی است. این تمایز ممکن است در رفتار، ظاهر و حتی نوع صحبت کردن او باشد. هویت شخصی و بصری را می توانیم مشابه هم بدانیم. به این صورت که اشخاص متفاوت با ویژگی هایی که دارند از یکدیگر جدا می شوند، و کسب و کارها نیز با ویژگی هایی که دارند دسته بندی می شوند.

نکته ای منجر می شود تا یک کسب و کار در ذهن انسان بیشتر ماندگار شود و باقی بماند، ویژگی های متمایز آن با دیگر کسب و کارهاست. اما چگونه می توان با ویژگی های هر کسب و کاری آشنا شد؟ کسب و کارها برای آن که هویت بصری برند خود را در ذهن مردم ماندگار کنند، به سراغ روش های مختلفی از جمله طراحی اوراق اداری از جمله سربرگ ها، کارت های مختلف تجاری، بروشورها و موارد دیگر می روند. 

با این کار هویت بصری و سازمانی خود را به مردم معرفی می کنند. تصور کنید شما به عنوان شخصی که تمایل دارید با کسب و کاری آشنا شوید، ابتدا به سراغ تصویری از برند آن خواهید رفت یا بنیانگذار آن را بررسی خواهید نمود؟ مسلما اولین مسئله ای که می تواند ذهن شما را درگیر کند، تصویری از برند یا نام تجاری کسب و کار مورد نظر است.

پس کسب و کارهایی که به هویت بصری برند خود اهمیت می دهند و آن را به عنوان یک راه حل عالی برای معرفی خود به مردم دنیا در نظر میگیرند، نسبت به افراد دیگری که تمایلی به برندینگ ندارند موفق تر هستند. 

هویت شرکت در هویت بصری برند

مهمترین اجزای لوگوی یک برند چیست؟ 

مهمترین نقش یک برند، هویتی است که یک برند به آن دست یافته و خود را با آن به دیگران معرفی می کند. به صراحت می توانیم بیان کنیم که هویت برند علاوه بر این که بر روی حس بینایی انسان ها تاثیر می گذارد، بلکه احساسات آنها را نیز درگیر می کند. از جمله مهمترین اجزاییی که می توانیم برای یک هویت برند عالی بیان کنیم، باید به موارد زیر اشاره کرد:

نماد تصویری یا لوگو برند:

تصاویر همیشه انسان را بیش از هر چیز دیگری به خود درگیر می کنند. ممکن است شما بارها و بارها کتابی را بخوانید، اما تنها زمانی می توانید موضوع کتاب را به یاد آورید که صفحه روی جلد کتاب را مشاهده کنید. لوگو در کسب و کارها دقیقا همچون جلد کتاب عمل می کند و هویت بصری انسان را درگیر می کند. تا در ذهن باقی بماند. 

نام برند: 

نامی که کسب و کارها برای خود انتخاب می کنند، یکی دیگر از اجزای مهم و اصلی برندینگ است. چیزی که در انتهای تبلیغات مشاهده می شود و ذهن را به خود درگیر می کند، همیشه نام برند است. حال هر چه تعداد حروف نام برند کمتر باشد، بهتر در ذهن باقی می ماند. پس برای آنکه بتوانید نام برند خود را بیشتر در ذهن ها بر جای بگذارید، بهتر است به کوتاه بودن و خاص بودن نام برند خود بسیار اهمیت دهید. 

لوگو تایپ یا نوع نوشتاری برند:

از دیگر اجزای اصلی هویت بصری باید با نوع نوشتار برند یا لوگو تایپ اشاره کنیم. لازم است برای انتخاب نحوه نوشتاری لوگو، ایده به خرج داده و از فونت هایی استفاده کنید که چندان مرسوم نیستند. اگر بخواهیم به برندهای معروف در دنیا اشاره کنیم، می توانیم آدیداس و نایک را از جمله این برندهای خاص و پرطرفدار به شمار آوریم. 
مردم دنیا تنها با دیدن لوگوتایپ این برندها، به راحتی می توانند نام برند را بشناسند. پر در واقع لوگو برند و لوگو تایپ دو مقوله جدا و در عین حال مرتبط بهم در هویت بصری هستند. بیشتر کسب و کارها در دنیا، طراحی لوگوی خود را افراد مشهور و با تجربه ای میسپارند که نتیجه مناسبی از طراحی لوگوی خود دریابند.

معیارهای هویت بصری برند

امضای برند:

هدف از امضای برند به عنوان یکی از اجزای اصلی هویت بصری، ایجاد هماهنگی بین آرم، لوگوتایپ و برند یک کسب و کار در ذهن مردم است. به گونه ای که بتواند در ذهن مردم جای گرفته و برای مدت های طولانی اثر گذاری داشته باشد. پس در واقع امضای برند نوعی هماهنگی بین تمامی اجزای برند به وجود می آورد، تا در نهایت منجر به محبوبیت و ماندگاری بیشتر آن در ذهن شود. 

انتخاب رنگ برند:

رنگ ها همیشه اولین ویژگی ای هستند که در لوگو و برند توجه مشتری را به سمت خود جلب می کنند.  حال تصور کنید برند یک کسب و کاری از رنگ های تحریک کننده احساسات مردم استفاده کند. به نظر شما بهتر از لوگویی که دارای رنگ های خنثی است نمی تواند در ذهن مردم جای گیرد؟ مسلما انتخاب رنگ های خاص تاثیر گذارتر خواهد بود.

از این رو باید بگوییم انتخاب رنگ برند به عنوان یکی از اجزای اصلی هویت بصری شناخته می شود و باید بسیار به آن توجه شود. می توان با انتخاب یک رنگ متفاوت، برند متفاوت و جذاب تری داشت. پس در نهایت باید بگوییم که تمامی این موارد برای انتخاب نام برند فاکتور مهمی هستند و لازم است به آنها توجه ویژه ای کنید.