تولید محتوا، یکی از ارکان اصلی برندسازی فروش و بازاریابی است. همچنین اصول تولید محتوا، دارای یکسری قوانین نه‌چندان سخت ولی حساس است. سال‌ها پیش بیل گیتس یکی از افراد ثروتمند و معروف جهان گفت محتوا، پادشاه است. شاید در آن زمان کسی متوجه سخنان پربار او نشد. ولی امروزه می‌بینیم که یک آژانس تبلیغاتی تمرکز ویژه‌ای را بر روی انواع تولید محتوا دارد. محتوای شما اساس کسب‌وکار شماست.

شما با تولید محتوا در اینستاگرام، می‌توانید به همه سؤالات مخاطبان خود پاسخ دهید، نیازهایشان را برطرف کرده و آنها را تبدیل به مشتریان خود کنید. همه از اهمیت ارتباط با مشتری، مخاطب و بحث مشتری‌مداری باخبر هستند. تولید محتوا، پل ارتباطی بین شما و مخاطبانتان است که می‌تواند این امور را برایتان محقق سازد. می‌خواهم اندکی عمیق‌تر به جهان بی‌پایان محتوا نگاه کنید.

حتماً شما یک فیلم بسیار خاص را به‌خاطر دارید که احساساتتان را برانگیخته است. یا یک موسیقی خیلی قدیمی که سال‌هاست در ذهنتان نقش بسته یا شاید مطالعه یک کتاب خاص تا مدت‌ها روی ذهنتان اثر می‌گذاشت و زندگی‌تان را تحت تأثیر خود قرار می‌داد. همه مطالبی که گفته شد نوعی محتوا هستند و از اصول تولید محتوا پیروی می‌کنند. محتوا، انسان را آگاه می‌سازد، به سؤالات پاسخ می‌دهد، آن را جذب یا دفع می‌کند، سرگرمش می‌کند و در واقع به‌عنوان نقش اول یک فیلم ایفای نقش می‌کند. اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد تولید محتوا بدانید، تنها چند دقیقه با ما همراه باشید.

اصول تولید محتوا کدام‌اند

اصولی که می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، در واقع شامل یکسری فاکتورهای مهم و استراتژی‌های تولید محتوا است. این اصل بسیار مهم، انتخاب هدف تولید محتوا است. یک‌بار دیگر به اینکه چرا می‌خواهید تولید محتوا کنید فکر کنید. شما تولید محتوا می‌کنید تا به اهداف مربوط به کسب‌وکارتان برسید. پس در راستای تحقق آن باید اهداف مخصوص خودش را نیز داشته باشید.

مثلاً فکر کنید شما می‌خواهید با تولید محتوا در اینستاگرام یک پیج قدرتمند در صنف کاری‌تان داشته باشید. طبیعتاً مسیرتان نسبت به زمانی که می‌خواهید ترافیک سایتتان را افزایش دهید فرق می‌کند. اصل مهم بعدی این است که در مورد پرسونای مخاطبتان اطلاعات کاملی کسب کنید.

آیا طرز صحبت شما با استاد دانشگاهتان، نسبت به طرز صحبتتان با دوست نزدیکتان یکسان است؟ قطعاً این که مخاطبتان می‌خواهد چه چیزی بشنود حرف اول را می‌زند. در واقع در رعایت این اصل، فقط به اینکه نیاز مخاطب چیست توجه می‌کنیم. گاهی اوقات نیاز است که با مشتریان مانند دوستان صمیمی رفتار کنید و گاهی اوقات کاملاً جدی باشید. انواع محتواهای تولید شده بر اساس همین موارد تقسیم‌بندی می‌شوند.

اصل مهم بعدی، استفاده از تکنیک‌های جذب‌کننده است. حتماً تابه‌حال فیلمی را به‌خاطر اینکه احساس کردید خسته‌کننده است، در همان لحظات ابتدایی رها کرده‌اید. یکی از تکنیک‌های مهم در اصول تولید محتوا، استفاده از تکنیکی به نام قلاب است. این تکنیک به ما می‌آموزد که چگونه مخاطب خود را تا انتهای محتوایمان با خود نگه داریم.

قسمت بسیار مهم در یک محتوا، شروع آن است. اگر بتوانید حس موردنیاز مخاطب را به او منتقل کنید، تا انتهای محتوای شما ماندگار خواهد شد. همچنین برای تولید محتوای خود، برنامه معین داشته باشید. تقویم محتوا شامل برنامه‌ای معین و هدفمند از تولید محتوای شما است.

اینکه در مورد چه موضوعاتی می‌خواهید صحبت کنید، چه زمانی محتوای خود را منتشر کنید و ساعت انتشارتان چه زمانی باشد، از نکات مهمی است که باید از قبل در مورد آنها برنامه‌ریزی کرده باشید. یکی از قابلیت‌های آژانس تبلیغاتی، تدوین برنامه‌ای دقیق برای تولید محتوای اصولی شما در همه شبکه‌های اجتماعی است. شما باید همه‌جا باشید و در تمام شبکه‌های مجازی تولید محتوا کنید، در واقع هرجایی که مخاطبانتان حضور دارند جای شماست.

نکات اصلی هنگام تولید محتوا در اینستاگرام

همان‌طور که می‌دانید اینستاگرام باتوجه‌ به علاقه بسیار زیاد مردم به این شبکه، تبدیل به رسانه اول در کشور ما شده است!
اینکه یک مدیر یا یک صاحب کسب‌وکار، چگونه از این شبکه اجتماعی پول‌سازی کند، هوش بالای بیزینسی او را می‌رساند. منظور از تولید محتوا در اینستاگرام، ساخت پست یا استوری‌هایی با گرافیک مناسب، تولید محتوای متن کپشن پست‌ها به صورت تعاملی و طراحی تم‌های خاص و مخاطب‌پسند است.

اول‌ازهمه می‌خواهیم در مورد پست در اینستاگرام صحبت کنیم. پست‌ها، ویترین مغازه اینترنتی شما هستند. در هنگام طراحی و آماده‌سازی یک پست، حتماً به‌ظاهر گرافیکی آن توجه ویژه کنید. زیرا پست‌های شما اولین مقصد چشم‌های مخاطبانتان هستند. شما می‌توانید از برنامه‌هایی مانند کانوا برای تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنید. یکی دیگر از نکات مهم در بحث پست گذاری، زمان انتشار آن است.

فرض کنید اکثر مخاطبانتان آقا هستند و شب‌ها حوالی ساعت ۹ آنلاین می‌شوند. به نظرتان اگر ساعت ۱۲ ظهر پست بگذارید دیده می‌شود؟ پس اول‌ازهمه باید توجه کنید که مخاطبانتان چه ساعاتی در اینستاگرام حضور دارند. استوری، ارزشی به‌مراتب بالاتر از به پست دارد. خیلی از افراد پست‌های اینستاگرام را چک نمی‌کنند.

درحالی‌که اکثر افراد استوری‌ها را نگاه می‌کنند. یکی از اصول تولید محتوا نیز همین مورد است. در یک صفحه تنها یک یا دو پست نمایش داده می‌شود، ولی تعداد زیادی استوری وجود دارد. الگوریتم اینستاگرام دائماً تغییر می‌کند و طبق جدیدترین الگوریتم‌های آن، ارزش استوری بسیار بالا رفته است.

حتماً به هشتگ‌ها و کپشنتان توجه ویژه‌ای کنید. کپشن شما باید به صورت کاملاً تعاملی باشد. یعنی بتواند بین شما و مخاطبان ارتباط ایجاد کند. در کپشن از ایموجی‌های مختلف نیز استفاده کنید. یکی از نکات بسیار مهم در کپشن نویسی، این است که از مخاطب خود چیزی را درخواست کنید. به این روش، “درخواست برای اقدام” می‌گویند. مثلاً از آنان می‌خواهید که نظرشان را در کامنت‌ها بنویسند. می‌توانید برای ترغیب‌کردنشان از هدیه‌های کوچک نیز استفاده کنید.

نقش یک آژانس تبلیغاتی در به نتیجه رسیدن تولید محتوا

آژانس تبلیغاتی، می‌تواند نقش بسیار مهمی را در این که چگونه تولید محتوا کنید بازی کند. همان‌طور که بارها گفتیم برای اینکه بتوانید در این مسیر نتیجه بگیرید، به یک سری اصول و استراتژی‌هایی نیاز دارید. یک آژانس حرفه‌ای، می‌تواند در راه‌اندازی یک پیج یا سایت حرفه‌ای کمک‌های شایانی را به شما بکند.

این آژانس‌ها، دارای تعداد زیادی متخصص در این حوزه هستند که تمامی آزمون‌وخطاهای آینده شما و دغدغه‌هایتان را می‌دانند. استراتژی تولید محتوا، زمان درست تمامی کارها و چگونگی عکس‌العمل نسبت به آنها از خدمات پایه‌ای این مراکز هستند.
شک نکنید مسیری که پیش رویتان است منتهی به موفقیت می‌شود به شرطی که تمامی اصول گفته شده را رعایت کرده و نقش آموزش و مشاوره را درک کنید.