اولین قدم برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تعیین استراتژی است. برای انجام این فرایند 6 مرحله ضروری وجود دارد که در ادامه بیان می‌کنیم. با مطالعه و اجرای این 6 مرحله، می‌توانید به صورت حرفه‌ای طبق آخرین استانداردهای سال 2021، برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود، استراتژی حرفه‌ای تعیین کنید.

1. اهداف کسب و کارتان را تعیین کنید.

به این سوال پاسخ دهید: از رسانه‌های اجتماعی چه انتظاری دارید؟
برنامه‌ریزی استراتژی شبکه‌های اجتماعی با تعیین اهداف شما شروع می‌شود. اهداف شما، استراتژی محتوای شما و همچنین میزان زمان و انرژی لازم برای حضور در شبکه‌های اجتماعی را تعیین می‌کند.

توجه داشته باشید که آنچه مهم است این است که اهداف واقع بینانه داشته باشید. توصیه ما به شما این است که با اهداف کوچکتر شروع کنید، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های شما را در شبکه‌های اجتماعی، به روشی منطقی بسنجید.

انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در ادامه به برخی از اهداف حضور در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنیم:

  • آگاهی از برند را افزایش دهید. برای ایجاد آگاهی از برند معتبر و ماندگان، سعی کنید فقط بر روی پیام‌های تبلیغاتی تکیه نکنید. بلکه، ابتدا بر محتوایی تمرکز کنید که بر هویت و ارزش‌های کسب و کار شما تاکید دارد.
  • افزایش فروش. چه به صورت آنلاین و چه در فروشگاه به صورت حضوری. مخاطبان شما به صورت تصادفی خرید اینترنتی انجام نمی‌دهند. بلکه باید به مشتریان درباره محصولات خود محتوا ارائه دهید.
  • مخاطبان برند خود را افزایش دهید. جذب مخاطبان جدید به معنای یافتن راه‌هایی برای معرفی برند کسب و کار خود به افرادی است که قبلا در مورد شما چیزی نشنیده‌اند.
  • توجه مخاطبان فعلی خود را افزایش دهید.
  • ترافیک سایت فروشگاهی خود را افزایش دهید. اگر می‌خواهید ترافیک سایت خود را افزایش دهید شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بستر مناسبی برای انجام این کار باشند. از طریق پست‌های تبلیغاتی، کلیک بر روی سایت، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و … می‌تواند به شما کمک کند تا بازدید از وب سایت خود را افزایش دهید.
تحقیق در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شما می‌توانید ترکیبی از اهداف را داشته باشید، اولین قدم بعد از تعیین اهداف این است که تصمیم بگیرید که با کدام یک از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید فعالیت خود را آغاز کنید. اگر تردید دارید، استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را ساده نگه‌ دارید نه اینکه آن را با اهداف زیاد درگیر کنید، زیرا حواس شما از اهداف اصلی پرت خواهد شد. بهتر است یک یا دو مورد را انتخاب کنید و به صورت جدی آن‌ها را دنبال کنید.

2. در مورد مخاطب خود تحقیق کنید

بسیاری از مواردی که شما باید در مورد مخاطبان خود بدانید تا بتوانید استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را بر طبق آن تنظیم کنید، در دسترس است! به شرطی که بدانید کجا باید آن‌ها را جستجو کنید. در یک نظرسنجی اخیر از 250 مدیر بازرگانی، 72 درصد آن‌ها رسانه‌های اجتماعی را به عنوان منبع مناسبی برای اطلاع از تصمیمات تجاری شرکت خود بیان کردند.

به یاد داشته باشید: پلتفرم‌های مختلف، مخاطبان مختلف را جذب می‌کنند!

به عنوان مثال اطلاعات جمعیتی امروز رسانه‌های اجتماعی مختلف را در نظر بگیرید. این اعداد به صورت مستقیم به شما می‌گوید که کسب و کارتان را بیشتر در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی گسترش دهید و چه نوع محتوایی را منتشر کنید. در ادامه به برخی از آمارهای اطلاعات جمعیتی کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف در سال 2021 اشاره می‌کنیم:

  • فیسبوک و یوتیوب هر دو بستر خوبی برای تبلیغات هستند.
  • اکثر کاربران اینستاگرام و تیک تاک متولدین بعد از سال 1990 هستند.
  • تعداد زنان در شبکه اجتماعی Pinterest بسیار بیشتر از مردان است.
  • شبکه اجتماعی Linkedin کاملا آموزشی است و این پلتفرم بستری مناسب برای محتوای عمیق و خاص صنعت است. محتوای این شبکه اجتماعی از فیسبوک و یوتیوب تخصصی‌تر است.
ارزیابی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

سعی کنید روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید که مخاطبان اصلی شما از قبل در آن شبکه‌ها فعال هستند. اگر چه داده‌های جمعیتی موجود در بالا به شما در مورد هر شبکه اجتماعی بینشی می‌دهد، اما در مورد مشتریان خود اینگونه نیست. برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قبل از اینکه شبکه اجتماعی مورد نظر خود را تعیین کنید، ابتدا باید مشتریان خود را بیشتر تجزیه و تحلیل نمایید.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مطلب آموزش ایجاد پرسونا برای بازاریابی در سال ۲۰۲۱ را مطالعه کنید.

3. بررسی شاخص کلیدی عملکرد KPI در شبکه‌های اجتماعی

شاخص کلیدی عملکرد (key performance indicator) kpi، مقداری قابل اندازه‌گیری است که نشان دهنده میزان موفقیت یک شرکت در دستیابی به اهداف کسب و کار می‌باشد. در شبکه‌های اجتماعی نیز، شاخص کلیدی عملکرد یا اصطلاحا KPI وجود دارد. در ادامه KPI را به تفکیک شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنیم:

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در سبک های مختلف

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در توییتر:

در محیط آنالیتیکس پروفایل خود در توییتر، می‌توانید یک خلاصه 28 روزه از فعالیت‌های خود را در طول یک ماه اخیر ملاحظه کنید که شامل موارد زیر است:

  1. توییت (Tweets): تعداد توییت‌هایی که در صفحه خود پست کردید.
  2. تاثیرگذاری (Impression): تعداد افرادی که توییت شما را ملاحظه کردند.
  3. بازدید از پروفایل : تعداد افرای که پروفایل شما را بازدید کردند.
  4. منشن (Mention): تعداد دفعاتی که نام کاربری شما توسط سایر کاربران توییتر آورده شده است.
  5. فالوور (Followers): تعداد کسانی که اکانت توییتر شما را دنبال می‌کنند.
  6. نرخ مشارکت (Engagement Rate): مجموعه تعداد کلیک بر روی لینک‌های شما، ری توییت‌ها، افزوده شدن به علاقه مندی‌ها و پاسخ‌هایی که به توییت شما داده شده است تقسیم بر تعداد Impression
  7. کلیک لینک (Link Clicks): تعداد دفعاتی که بر روی لینک‌های درج شده در توییت شما کلیک شده است. که شامل هشتگ‌ها و اکانت‌های دیگری که شما منشن کردید نیز می‌شود.
  8. ریتوییت (Retweets): تعداد دفعاتی که توییت شما توسط بقیه به اشتراک گذاشته می‌شود.
  9. لایک (Likes): تعداد لایک ها توییت‌های شما.
  10. جواب (Replies): تعداد پاسخ‌هایی که افراد به توییت‌های شما می‌دهند.
  11. تعداد دفعاتی که افراد زیر توییت شما جواب بدهند.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) دراینستاگرام (Instagram):

اگر اکانت شما یک اکانت بزینسی باشد می‌توانید از قسمت آنالیز، میزان شاخص‌های اندازه‌گیری زیر را ملاحظه کنید:

  • تاثیرگذاری (Impression): تعداد دفعاتی که پست شما مشاهده شده است.
  • دسترسی به محتوا (Reach): تعداد اکانت‌های واحدی که پست شما را دیده‌اند.
  • بازدید از پروفایل (Profile Views): تعداد دفعاتی که از پروفایل شما بازدید شده‌است.
  • مشارکت (Engagement): تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی که در هر پست دریافت می‌کنید.
  • ذخیره شده (Saved): تعداد اکانت‌های واحدی که پست شما را ذخیره کرده‌اند.
  • پست‌های برتر (Top Posts): در این قسمت با توجه به فاکتورهایی که در بالا ذکر شد، اینستاگرام برترین پست‌ها را به شما نمایش می‌دهد.
استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) درفیسبوک (Facebook):

همانند اینستاگرام اگر اکانت شما بزینسی است می‌توانید از قسمت Insight اطلاعات تکمیلی خوبی درباره اکانت خود ملاحظه کنید. در ادامه به این اطلاعات و شاخص‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. لایک (Page Likes): تعداد دفعاتی که افراد صفحه شما را لایک می‌کنند. شما می‌توانید تعداد لایک‌ها را در بازه زمانی 7 روزه با هم مقایسه کنید.
  2. دسترسی به محتوا (Post Reach): که خود شامل موارد زیر است:

– Total Reach: تعداد دفعاتی که افراد هر یک محتواهای موجود در اکانت شما را از جمله تبلیغات نگاه ‌کرده‌اند.

– Post Reach: تعداد دفعاتی که افراد پست‌های شما را ملاحظه کرده‌اند. این تعداد در بازه زمانی هفت روزه برای شما نمایش داده می‌شود.

3.  مشارکت (Engagement): تعداد دفعاتی که افراد پست‌های شما را لایک، کلیک یا به اشتراک گذاشته‌اند که باز هم همانند مورد قبل، در بازه زمانی هفت روزه نمایش داده می‌شود.

4.  آنلایک (Unlikes): تعداد افرادی که صفحه شما را آنلایک کرده‌اند.

5. لایک ارگانیک (Organic Likes): تعداد افرادی که صفحه شما را به صورت طبیعی لایک کرد‌ه‌اند نه از طریق تبلیغات فیسبوک.

6. لایک از طریق تبلیغ (Paid Likes): تعداد افرادی که صفحه شما را از طریق تبلیغات فیسبوک لایک کرده‌اند.

7. لایک خالص (Net Likes): از تعداد لایک‌های جدید منهای تعداد آنلایک‌ها به دست می‌آید.

8. Reach Tab: در این قسمت فاکتورهای مختلفی که بر روی میزان Reach تاثیر می‌گذراند نمایش داده می‌شود. علاوه بر این تعداد کلی لایک‌، کامنت و اشتراک گذاری را نیز می توانید مشاهده کنید. این نمودار کمک بسیاری به شما کمک می‌کند، زیرا اگر این فاکتورها افزایش پیدا کنند، به صورت ارگانیک Reach صفحه شما افزایش می‌یابد.

9. Posts Tab: در این قسمت، اطلاعات کاملا جزیی در مورد هر یک از پست‌هایتان را خواهید دید. در حالت اولیه، شما مقایسه‌ای از Reach  ارگانیک و تبلیغاتی را برای هر پست می‌بینید و تعداد کلیک‌ها، لایک‌ها و کامنت‌ها نیز مشخص خواهد شد.

تصویر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

4. محتوای جذاب خلق کنید

در این مرحله، شما باید با توجه به هدف و هویت برند خود ایده‌های جذابی برای خلق محتوا داشته باشید. در ادامه چندین ایده برای خلق محتوای جذاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  1. به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده توسط کاربران
  2. برگزاری مسابقه و اهدای جوایز به مخاطبان
  3. تشویق کردن مخاطبان به تگ کردن دوستان خود
  4. انتشار ویدیوها و عکس های پشت صحنه
  5. استفاده از ایموجی‌ها
  6. تولید ویدیوهای آموزشی
  7. نظرسنجی از مخاطبان
  8. استفاده از لایو اینستاگرام
  9. به مناسبت‌ها توجه کنید
  10. با طراحی سوالات ذهن مخاطب را درگیر کنید
  11. عکس‌های مختلفی از کسب و کار و اعضای تیم خود بگذارید
  12. مخاطب را بخندانید
  13. از لحن محاوره‌ای استفاده کنید
  14. از ترندها و مطالب روز بنویسید
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

5. حضور در شبکه‌های اجتماعی را به موقع انجام دهید

به موقع بودن برای بازاریابان بسیار با اهمیت است. نه تنها از شما انتظار می‌رود که مطالب تازه را به طور منظم عرضه کنید، بلکه همیشه برای مخاطبان خود آنلاین باشید. با آنالیز کردن مخاطبان شبکه های اجتماعی خود، می‌توانید بیشترین ساعت حضور آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی بسنجید و در آن زمان پست‌ها و مطالب جدید را منتشر کنید. طبق نظر سنجی که از مخاطبان انجام شده است، مشتریان انتظار دارند که کسب و کارها ظرف چهار ساعت به پیام‌های شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهند، بنابراین در دسترس بودن و گفتگو با مخاطبان یکی از عوامل مهم در موفقیت شما محسوب می‌شود.

6. ارزیابی و رصد کردن

برای اطلاع از موفقیت و درستی روشی که پیش گرفتید، ارزیابی و رصد کردن شاخص های مختلف بسیار دارای اهمیت است. نرخ رشد مخاطبان، نرخ فروش، نرخ تعامل و همچنین تمامی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که در این مقاله مطرح شده است، می‌تواند به عنوان آیتمی جهت سنجش و ارزیابی فعالیت شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باشد. با ارزیابی انواع پست‌ها و مطالب می‌توانید به درک صحیحی از نیاز مخاطبان خود برسید و از آن در جهت انجام ادامه فعالیت خود استفاده کنید.