در دنیای کسبوکار، هیچ چیزی مهمتر و ضروریتر از تبلیغات و بازاریابی درست، اصولی و مستمر نیست. تبلیغات در واقع راه ارتباطی یک کسبوکار، نهاد و سازمان با دنیای بیرونی یعنی مخاطبان است. شما با استفاده از روشها و استراتژیها، میتوانید به مشتری متصل شوید. برای مثال یک آژانس تبلیغاتی با ارائه برنامههای تبلیغاتی درست، میتواند مخاطبان شما را به سمت شما سوق داده و فروشتان را افزایش دهد.
درگذشته تدوین برنامههای تبلیغاتی بسیار سخت بود، زیرا اطلاعات زیادی از مخاطبان در دسترس نبود. همچنین بسترهای زیادی برای پیادهسازی ایدههای تبلیغاتی وجود نداشتند. اما امروزه شما بهراحتی میتوانید بفهمید که چند درصد از مخاطبانتان زن و چند درصدشان مرد هستند، رنج سنی آنها چقدر است و سلیقهشان چطور است.
به همین دلیل، امروز تبلیغات و بازاریابی درست میتواند سریعتر شما را به فروش نهایی برساند. تبلیغات دارای انواع مختلفی است. همچنین اینکه چه زمانی از کدام نوع تبلیغ استفاده کنید یا اینکه چطور باتوجهبه بودجهتان برای خود تبلیغ کنید نیز بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله سعی میکنیم به بررسی انواع روشهای تبلیغات، نقش آنها در افزایش فروش و ویژگیهای بهترین نوع تبلیغات بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
نقش تبلیغات و بازاریابی در ارتقاء سطح کسبوکار
تبلیغات و بازاریابی بهعنوان یک رکن تأثیرگذار و حیاتی در بقای یک کسبوکار، دارای نقشها و فواید بسیاری هستند. بررسی دقیق و البته اقدام درست نسبت به روشهای تبلیغاتی، میتواند نقش آنها را در کارمان پررنگتر کند. تبلیغات، راه رسیدن به مشتری جدید است. برای اینکه بتوانید بازار هدف خود را بزرگتر کنید و درآمد خود را افزایش دهید، باید بتوانید مشتریهای جدیدی را جذب کنید.
جذب این مشتریان از طریق تبلیغات امکانپذیر میشود. ایجاد استمرار در تبلیغات نقش مهمتری را ایفا میکند. اگر میخواهید یک مشتری را برای خودتان نگه دارید و در دایره مشتریان خود حفظ کنید، باید بهصورت مستمر و ادامهدار تبلیغات کنید. این که شما روی تبلیغات خود استمرار به خرج دهید، گویای اعتبار برند شماست.
همیشه یادتان باشد که حفظ یک مشتری قدیمی، بسیار مهمتر و سختتر از جذب یک مشتری جدید است. پس مشتریان قدیمی خود را فراموش نکنید و با تبلیغات و بازاریابی مستمر، در ایجاد مشتری دائمی و وفادار تلاش کنید. شما با تبلیغات میتوانید محصول خود را به جامعه معرفی کنید.
همه محصولاتی که امروزه حرفی برای گفتن دارند، روزی برای اولینبار تبلیغ و بازاریابی شدند. اگر کوکاکولا هیچوقت برند خود را تبلیغ نمیکرد، امروز جایی روی سفره ما نداشت. شما میتوانید با تبلیغات، تفاوت و تمایز خود را نسبت بهتمامی رقیبانتان به جامعه نشان دهید. یکی از دلایل ضروری انجام تبلیغات نیز همین است.
شما باید از راهنماییهای یک آژانس تبلیغاتی حرفهای برای تبلیغات خود استفاده کنید، چون همه رقیبان اصلیتان این کار را انجام میدهند. پس اگر میخواهید از بازار گرم رقابت عقب نمانید، زودتر اقدام به تدوین استراتژیهای مناسب برای تبلیغات کنید. اگر دقت کرده باشید، همه برندهای صاحبنام و معتبر بیشترین تبلیغات را انجام میدهند.
در واقع آن چیزی که برای یک برند، فروش مداوم و مستمر را به ارمغان آورده و اعتبار تجاری آن را تضمین میکند، تبلیغات و بازاریابی درست است. از گذشته شنیدهایم که “از دل برود هر آنکه از دیده برفت”. تبلیغات امروز ما نیز مصداق بارز همین جمله است. اگر میخواهید همیشه در بازار حضور مفید داشته باشید و البته سهم منطقی را نیز تصاحب کنید، باید این اصل را رعایت کنید.

انواع روشهای تبلیغات مورد پیشنهاد یک آژانس تبلیغاتی
تبلیغات دارای انواع بسیاری است. حتماً در روز، با انواع مختلفی از تبلیغات مواجه میشوید. شما بر اساس نیازتان یا کیفیت تبلیغ، جذب آن خواهید شد. ممکن است پس از دیدن یک تبلیغ، تبدیل به مشتری وفادار شوید و یا اصلاً به آن توجهی نکرده و بیتفاوت از کنارش بگذارید. در ادامه به بررسی انواع روشهای تبلیغاتی میپردازیم.
- تبلیغات چاپی: قطعاً روزانه انواع مختلف این تبلیغات را مشاهده میکنید. این تبلیغات بر روی کارتپستالها، پوسترها، بروشورها و آگهیها یا تراکتهای فیزیکی انجام میشوند.
- تبلیغات بیلبوردی: تبلیغات و بازاریابی در این روش بهوسیله بیلبوردها یا وسایل حملونقل عمومی انجام میشود. در واقع این روش همان روش چاپی است، اما از نظر سایز تبلیغ با یکدیگر متفاوتاند.
- تبلیغات چریکی: یکی از پیشنهادهای یک آژانس تبلیغاتی برای تبلیغات مؤثر همین روش است. تبلیغات چریکی به این معناست که مخاطب به هرکجا برود شما را ببیند، حتی جاهایی که انتظارش را ندارد. تبلیغاتی که در پمپبنزینها انجام میشوند از این نوع هستند. اینکه مخاطبانتان هرکجا که بروند با شما مواجه شوند، میتواند روی اعتمادشان نسبت به برند شما تأثیر بسزایی بگذارد.
- تبلیغات آنلاین: قطعاً امروزه این روش را در حجم بالا میبینید. تبلیغات پیجهای اینستاگرام، کانالهای تلگرام و وبسایتهای مختلف از انواع تبلیغات این روش هستند. همانطور که میدانید به دلیل تمایل مردم، کیفیت و بازخورد این دسته از تبلیغات و بازاریابیها بسیار بالا است.

مراحل مختلف تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات درست و اصولی، مراحل خاص خودش را دارد. اینکه شما دقیقاً از کجا شروع کنید و سپس سراغ کدام مرحله بروید از اهمیت بالایی برخوردار است. از نظر یک آژانس تبلیغاتی، تدوین استراتژی تبلیغاتی دارای مراحل تحلیل موقعیت و وضعیت فعلی، تعیین هدف از تبلیغات و بررسی بودجه انجام تبلیغ است.
- تحلیل موقعیت و وضعیت فعلی: فرض کنید شما کار خود را تازه شروع کردید و بهتازگی ویترین خود را چیدهاید. اگر در همین زمان تبلیغ کنید میتوانید نیازهای مشتریانتان را پاسخ دهید؟
آیا بهاندازه نیاز محصول دارید؟ اولین مرحله انجام تبلیغات، تعیین موقعیت فعلی شماست. در واقع در وهله اول باید تعیین شود که آیا کسبوکار شما در وضعیت فعلی آمادگی تبلیغات را دارد یا خیر. در واقع یکی از وظایف آژانس تبلیغاتی نیز همین مورد اساسی است.
- تعیین هدف تبلیغات: تبلیغات میتواند دارای اهداف متفاوتی میباشد. ممکن است تبلیغات شما از نوع آگاهکننده و اطلاع دهنده باشد، یا ترغیبکننده باشد. تبلیغات یادآوری کننده نیز نوع دیگری از تبلیغات است. پس اول باید ببینید که هدف شما از تبدیل کردن چیست تا سپس متناسب باهدف خود تبلیغات مربوطه را انتخاب کنید.
- بودجه تبلیغاتی: اینکه چه مبلغی را برای تبلیغ سان هزینه کنید، مرحله بعدی است. شما میتوانید در ابتدای کار درصدی از فروش خود را به تبلیغات و بازاریابی اختصاص دهید و در ادامه کار، متناسب با سهمی که از بازار میخواهید به تبلیغات بپردازید.
دیدگاهتان را بنویسید