پرسونای بازاریابی چیست؟

پرسونا در کانسپت بازاریابی به مشتری یا مشتریان ایده‌آل شما اشاره دارد. آن‌ها با ترکیبی از ویژگی‌های زیر تعریف می‌شوند:

  • عادت‌های خرید
  • محل زندگی
  • توضیحات شغلی
  • محصولات علاقه‌مند
  • محصولاتی که نیاز دارند.

پرسونای بازاریابی یک نمایش خیالی از یک کاربر واقعی است که در مراحل اولیه محصول یا خدمات و یا توسعه و طراحی مجدد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکنون که تعریفی از پرسونای بازاریابی میدانیم باید گفت که این روش یکی از تاثیرگذار ترین روش های بازاریابی است . گروه آبامدیا همراه شما از ابتدای مسیر یعنی مشاوره تا رساندن کسب و کار شما به درامد همراه شما خواهد بود .

 

ایجاد پرسونای خریدار به شما کمک می‌کند استراتژی بازاریابی خود را با مشخص کردن اینکه خریداران شما چه کسانی هستند، چه شرایطی دارند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند، تعیین کنید.

پرسونای خریدار بسیار مهم است، زیرا بدون دانستن اینکه مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند، ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر برای جذب بیشتر این نوع افراد بسیار دشوار است. پرسونای خریدار یک نمایش نیمه داستانی از مشتری ایده‌آل شما، سوابق، اهداف، چالش‌ها و … است که بر پایه تحقیقات بازار و داده‌های واقعی درباره مشتریان فعلی شما به دست می‌آید. بدون درک مشتری ایده‌آل، تلاش‌های بازاریابی و رشد کسب و کار می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد.

تعیین  پرسونای خریدار برای بازاریابی بسیار لازم و ضروری است، زیرا بدون دانستن آن‌ها، شما هرگز قادر نخواهید بود چیز غیر از یک پیام عمومی که برای “گرفتن همه” طراحی شده است و امیدوارید که مورد توجه اکثر مخاطبین شما قرار گیرد، ارائه دهید.

آیا پرسونای بازاریابی انواع مختلفی دارد؟

پرسونای بازاریابی می‌تواند بسیار متفاوت باشند. از کشوری به کشور دیگر، از کسب و کاری به کسب و کار دیگر متفاوت است. زیر پرسونا را می‌توان با استفاده از متغیرهای بسیاری تعریف کرد.

چگونه می توان یک پرسونای خریدار با استفاده از تحقیقات کمی یا کیفی ایجاد کرد؟

اگر ویژگی‌های مشتری های خود را می‌شناسید، می‌توانید آن‌ها را بر اساس آنچه می‌دانید تقسیم‌بندی کنید. اگر نمی‌دانید، می‌توانید بر اساس فعالیت‌های خاصی که در وب سایت خود انجام می‌دهید به آن‌ها امتیاز دهید.

نکته اصلی تعیین پرسونای خریدار، تقسیم‌بندی آن‌ها نیست، بلکه درک چگونگی رفتار و تعامل هر از گروه‌ها با وب سایت نیز بسیار با اهمیت است. در ادامه سه نکته برای ایجاد پرسونای بازاریابی برای شما بیان می‌کنیم:

پرسونای بازاریابی

داده‌های فروش خود را بارگیری و در اکسل درج کنید

داده‌های فروش شما، منبعی غنی از اطلاعات مشتریان واقعی شما با ویژگی‌های کمی است. آن‌ها افرادی هستند که قبلا از شما خرید کردند و دانستن دلیل این کار بسیار کلیدی است.

  • آستانه‌های کم، متوسط و زیاد را تعریف کنید. به این صورت که کمترین میزان، میزان متوسط و بیشترین میزانی که مشتریان برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما هزینه کردند را مشخص کنید.
  • نقش شغلی: بیشتر مشتریان شما چه شغلی دارند؟
  • مکان: یا مناطق خاصی بیشتر از مناطق دیگر هزینه می‌کنند. آیا محصولات خاصی در یک منطقه بیشتر خریداری شده است؟
  • جنسیت و سن: بیشتر مشتریان شما مرد هستند یا زن؟  در چه محدوده سنی هستند؟
  • روزهای هفته: در کدام یک از روزهای هفته و حتی به صورت دقیق‌تر در چه ساعت‌هایی بیشتری خرید انجام شده است؟
  • خرید موارد تکی یا چندتایی: مشخص کردن موارد چندگانه برای ارائه پیشنهادهای خرید بسیار مفید است.

دادن نمره به فعالیت‌های مخاطبان

امتیازدهی به فعالیت کاربران در وب سایت، می‌تواند به تعیین پرسونای خریدار بسیاری کمک کند. شما می‌توانید به فعالیت‌های مختلف امتیاز دهید و با ردیابی فعالیت کاربران امتیازها را محاسبه کنید.

امتیازدهی به فعالیت کاربران در وب سایت، می‌تواند به تعیین پرسونای خریدار بسیاری کمک کند. شما می‌توانید به فعالیت‌های مختلف امتیاز دهید و با ردیابی فعالیت کاربران امتیازها را محاسبه کنید.

امتیازدهی به فعالیت کاربران در وب سایت، می‌تواند به تعیین پرسونای خریدار بسیاری کمک کند. شما می‌توانید به فعالیت‌های مختلف امتیاز دهید و با ردیابی فعالیت کاربران امتیازها را محاسبه کنید.

امتیاز بین 100-200: با علاقه و تقریبا آماده خرید است و ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و با یک حرکت صحیح در مسیر راهنمایی او می‌توانیم او را به مشتری واقعی تبدیل کنیم.

امتیاز بیشتر از 200: آماده خرید است و باید توسط تیم فروش از آن‌ها پیگیری کنیم.

این اقدامات می‌تواند شما را در تعریف پرسونای خریدار کمک زیاد کند.

مصاحبه

با مشتریان قدیم یا در حال حاضر (فرم‌های بازخورد) و مشتریان در وب سایت (نظر سنجی‌های مستقیم، چت و …) مصاحبه کنید. بدانید چرا آن‌ها محصول شما را خریداری کردند و چه چیزی به آن‌ها در تصمیم‌گیری کمک کرده است. بدون شک مصاحبه، بهترین منبع داده‌های کیفی است که می‌توانید به دست آورید. درست است که اطلاعاتی که کسب می‌کنید نماینده کل طیف مشتریان شما نیست، ولی این اطلاعات بسیار ارزشمند است و به شما ایده‌هایی درباره برخی از خصوصیات پرسونای خریدار را می‌دهد. شما می‌توانید از ابزار MakeMyPersona  که توسط HubSpot ایجاد شده است، استفاده کنید. این ابزار، یک ابزار وب تعاملی است که پس از پاسخگویی به مجموعه‌ای از سوالات در مورد مشتریان ایده‌آل، پرسونای خریدار را برای بازاریابان، شرکت‌های نوپا، برندها، مشاغل بزرگ و کوچک ایجاد می‌کند.

هدف از پرسونای بازاریابی مخاطب

با اطلاعاتی که به دست آوردیم چکار کنیم؟

هنگامی که سه مرحله ذکر شده را انجام دادید و داده‌های کمی و کیفی را به دست آوردید می‌توانید دسته‌های مختلفی را ایجاد کنید که نمایانگر مشتریان خاص شما هستند و با بررسی ویژگی‌های مشترک آن‌ها پرسونای خریدار را مشخص کنید. در حالت ایده آل، شما با داده‌های کیفی شروع می‌کنید و می‌توانید بازار را درک کنید، سپس با داشتن این دانش، می‌توانید به سراغ تحقیقات کمی رفته تا متغیرهایی که در مرحله کیفی کشف کردید را اندازه‌گیری کنید.