ماتریس بازاریابی محتوایی نقشه راه برند شما برای تولید محتوا است. این نقشه راه بر اساس نیاز مخاطب طراحی و اجرا می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از طراحی ماتریس محتوا، به شناخت پرسونای مخاطب بپردازیم.

طراحی ماتریس بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا مسیر تولید محتوا را به خوبی درک کنید و بدانید که دقیقا باید چه محتوایی را تولید و منتشر کنید. به کمک ماتریس محتوا می‌توانید یک استراتژی محتوای قدرتمند بنویسید و از محتوا به صورت صحیح برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود استفاده کنید.

ماتریس محتوا

بخش‌های تشکیل دهنده ماتریس بازاریابی محتوایی چیست؟

ماتریس بازاریابی محتوایی از دو محور تشکیل شده است و انواع محتوابا توجه به این دو محور بررسی می شود تا موقعیت مناسب برای انتشار آن را به شما نشان دهد.

محور شماره 1: (محور افقی)
در این محور مراحل قیف بازاریابی محتوایی یعنی آگاهی، علاقه‌مندهی، تصمیم گیری و خرید قرار دارد. این محور به شما نشان می‌دهد که هر نوع محتوا را باید در کدام قسمت از این قیف بازاریابی منتشر کنید.

محور شماره 2: (محور عمودی)
در این محور انواع محتوا را بر اساس تاثیری که بر روی مخاطب هدف شما می‌گذارد را نشان می‌دهد. در این محور، محتواهایی که احساسات مخاطب را تحریک می‌کند در بالای ماتریس قرار دارند مثل محتواهای بصری یا محتواهای تعاملی.

همچنین محتواهایی که مخاطب را از نظر منطقی متقاعد به خرید کردن می‌کند در پایین ماتریس بازاریابی محتوایی قرار دارند. این دو محور افقی و عمودی ماتریس را به چهار بخش تقسیم می‌کند. محتواهای مختلفی در این چهار بخش قرار دارند که دارای اهداف متفاوتی هستند. در ادامه انواع محتواها را بررسی می‌کنیم:

1. محتوای آموزنده

محتواهای آموزنده در ابتدای مسیر مشتری قرار داده شده است. در واقع از این محتوا برای آشنایی مخاطب با برند استفاده می‌شود و تصویری از برند را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

با تولید محتوای آموزشی رایگان که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار باشد به مخاطب این حس را منتقل می‌کنید که او برای شما اهمیت دارد و به نیازهای مخاطب توجه می‌کنید. بنابراین کاملا طبیعی است که به برند شما علاقه‌مند شود و شما را به رقبایتان ترجیح دهد.

در واقع شما با ارائه محتوای آموزشی رایگان، اعتماد مخاطبانتان را به دست می‌آورید. از انواع محتواهای آموزشی رایگان می‌توان به پست وبلاگ، راهنماها، اینفوگرافیک‌ها، رپورتاژها و کتاب‌های الکترونیکی نام برد.

2. محتوای سرگرم‌کننده

محتوای سرگرم کننده نیز در ابتدای مسیر خرید مشتری منتشر می‌شود. این محتوا احساسات مخاطب را درگیر می‌کند، به سرعت می‌تواند وایرال شود، باعث می‌شود مخاطبان از محتوای شما با دیگران صحبت کنند و محتوای شما را برای سایر افراد ارسال کنند. بنابراین افراد بسیاری با برند شما آشنا می‌شود. محتوای سرگرم کننده می‌تواند دید خوبی از شخصیت برند شما را به مخاطب بدهد و مخاطب را به شما علاقه‌مند کند.

از انواع محتوای سرگرم کننده می‌تواند به ویدئوها، بازی‌ها و مسابقات سرگرم کننده اشاره کرد.

3. محتوای الهام بخش

محتوای الهام بخش در انتهای سفر خرید مشتریان ارائه می‌شود. هدف از محتوای الهام بخش این است که بر روی احساسات مخاطب تاثیر بگذارد تا فرایند تصمیم گیری برای خرید با سرعت بیشتریا نجام شود. با کمک این مخاطب می‌توانید تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه را به مشتری واقعی تبدیل کنید.

از انواع محتوای الهام بخش می‌توان به کمپین‌ها، انجمن‌ها، فروم‌ها یا سلبریتی ها اشاره کرد. این محتوا باعث می‌شود با مخاطبان خود تعامل برقرار کنید و به آن‌ها نشان دهید که سایر مخاطبان شما چه نظری درباره برندشما دارند.

4. متقاعدکننده

این نوع محتوا، همانطور که آن نام پیداست، کاملا منطقی است و با اعداد و ارقام مزیت‌های رقابتی و ویژی‌های خاص مخاطبان را برای خرید متقاعد می‌کند.

محتوای متقاعد کننده باعث می‌شود که سوال یا ابهامی از محصول شما، فرایند خرید و … برای مخاطب باقی نماند. و همچنین مخاطب دیگر هیچ دلیلی برای عدم خرید از شما را نداشته باشد. محتواهایی مانند راهنمای قیمت، وبینارها و ویدئوهای معرفی محصولات از انواع محتوای متقاعدکننده هستند. این نوع محتوا به مخاطب نشان می‌دهد که محصول شما برای مخاطب مفید و به صرفه است.