در این مقاله قصد داریم با نوعی دیگر از بازاریابی آشنا شویم. بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing) یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی میکند با حداقل هزینههای مالی، بیشترین بازخورد را به دست آورد.
همانطور که از نام این روش پیداست، مشابه تاکتیک جنگ چریکی است. سربازها در جنگهای چریکی یا نامنظم از حرکات غیر قابل پیش بینی برای شکست دشمن استفاده میکنند.
جی کانرد لویسون (بنیان گذار بازاریابی چریکی) این نوع بازاریابی را این چنین تعریف می کند:
روحیه و ماهیت بازاریابی چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدفهای متعارف مانند جلب رضایت مخاطب و افزایش فروش با استفاده از روشهای غیر متعارف و با سرمایه گذاری بر روی انرژی به جای پول.
اگر چه “چریک” دارای مفهوم نظامی است، استراتژیهای ارتقای چریکی اغلب عناصر شوخ طبعی و تماشایی را برای جلب توجه مردم و درگیر کردن آنها در عمل بازاریابی به کار میگیرد. این نوع بازاریابی به یادماندنی است.
از دلایل موفقیت این روش مخصوصا برای کسب و کارهای کوچک میتوان به هزینه مالی بسیار پایین آن اشاره کرد. همچنین این نوع بازاریابی میتواند تاثیر قابل توجهی در مخاطب ایجاد کند و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی نماید.
بازاریابی چریکی یکی از زیرشاخههای غیرمتعارف بازاریابی درونگرا است.
نمونه هایی از بازاریابی چریکی
1.یک ظرف سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد در خیابان، در کنار نوارهای زرد رنگ گذرگاه عابرپیاده نقاشی شده است به طوری که به نظر میرسد خطوط عابر پیاده، سیبزمینیهای سرخ شده هستند.

2. شرکت Frontline، سازنده محصولات پیشگیری از کک و مک برای سگها، توانستند با روش بازاریابی چریکی کل کف این فضای بزرگ و عمومی را با این تصویر سگ پر کنند. این برند میدانست که هر روزه افراد زیادی در آن فضا قدم میگذارند و تعداد زیادی از افراد نیز از سطح بالای ساختمان آنها را میبینند و باعث ایجاد توهم سگ و حشرات بر روی آن میشوند.

3. برند GoldToe که یک برند لباس زیر است که به روشی برای تحریک و ترویج راهاندازی لباس زیر جدید خود احتیاج داشت و بازاریابی چریکی را انتخاب کرد. او این لباسهای جدید را بر روی مجسمههای سراسر نیویورک قرار داد.

4. این پوسترهای خلاقانه خیابانی، تبلیغات جشنواره بینالمللی رادیو را نشان میدهد. برای طراحی این پوسترها از درگاه هواکش، سوراخهای آبریز و … استفاده شده است.



5. گذرگاههای عابر پیاده یکی از ساختارهای شهری است که اغلب توسط بازاریابان چریکی استفاده میشود. در این مثال Mr. Clean قدرت پاککنندگی خود را روی یک گذرگاه نشان میدهد.

6. برند قرصهای سلامتی و رژیم غذایی Burn 60 از این مدل کیفهای کیسهای در جهت بازاریابی چریکی استفاده خلاقانه کرده است. در صنعتی مملو از وعدههای دروغ، سادگی این طراحی آن را از سایر فروشندگان قرصهای سلامتی و رژیم غذایی متمایز کرده است.

7. این یک بازاریابی چریکی در کمپین “علیه مین” است. در این بازاریابی از بستههای سس گوجه فرنگی رستوران استفاده شده است تا وحشت مینهای زمینی و آسیبدیدگی قربانیان بیگناه را در کشورهای جنگزده به خانه منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید