با مطالعه عنوان این مقاله ممکن است به این فکر کنید که ویروس چه ارتباطی با بازاریابی دارد؟ در واقع همانطور که از اسم بازاریابی ویروسی پیدا است، در این روش از بازاریابی، افراد اقدام به انتقال پیام تبلیغاتی یک برند به یکدیگر میکنند و محتوا همانند ویروس به سرعت تکثیر و انتشار مییابد.
بازاریابی ویروسی یکی از روش های موثر در ضمینه بازاریابی و تبلیغ میباشد .گروه آبامدیا از ابتدای کار بازاریابی ویروسی همراه شما خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد .
بازاریابی ویروسی (VIRAL MARKETING) چیست؟
بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ است که بر پایه تشویق مخاطبان به اشتراکگذاری محتوای مورد نظر ما با دیگران بنا شده است. به عبارت دیگر ویروسی که ما در فضای دیجیتال مارکتینگ تولید میکنیم از جنس محتوا است و به همین خاطر به آن محتوای ویروسی (Viral Conent) گفته میشود. این محتوا برای اینکه زنده بماند نیاز به اینترنت دارد و بهترین محیط برای گسترش آن شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، توییتر، تیک تاک و … است.
در بازاریابی ویروسی ما به دنبال محتوایی برای افزایش علاقه مخاطب به اشتراکگذاری با سایر افراد هستیم. این محتوا میتواند نام یک برند، محصول، خدمت یا حتی یک پیام باشد که از فردی به فرد دیگر انتقال داده شده و مانند ویروس میان تعداد زیادی از افراد گسترش مییابد.
به نظر شما چرا بهترین بستر برای بازاریابی ویروسی، شبکههای اجتماعی است؟
پاسخ خیلی ساده است. اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی به راحتی و سهولت انجام میشود. بنابراین شبکههای اجتماعی به بهترین بستر برای پیادهسازی بازاریابی ویروسی تبدیل شده است. حال باید دانش کافی در مورد علاقه مخاطبان، رویدادها، روانشناسی افراد و … داشته باشیم تا بتوانیم محتوای ویروسی تولید کنیم.
چطور یک محتوای ویروسی بسازیم؟
تا این مرحله با این روش آشنا شدید، قطعا این سوال ذهن شما را مشغول کرده که چگونه یک محتوای ویروسی بسازیم و باید از چه فرمتی استفاده کنیم تا محتوا به صورت ویروس در میان مخاطبان ما گسترش یابد؟
اول از همه باید بگوییم نوع محتوا در این روش مهم نیست. به عبارت دیگر در بازاریابی ویروسی ما روی محتوای خاصی تاکید نداریم، محتوا میتواند یک مقاله جالب، یک تصویر تاثیرپذیر، یک صوت، یک ویدئوی طنز یک دقیقهای یا هر محتوای دیگری باشد. البته به این نکته توجه کنید که با توجه به بررسی رفتار کاربران در شبکههای اجتماعی، تصاویر و ویدئوها شانس بیشتری برای ویروسی شدن دارند.

چه چیزی در محتوای ویروسی اهمیت دارد؟
آنچه در محتوای ویروسی اهمیت دارد، پیام و موضوع آن است که باعث میشود در میان مردم همانند ویروس پخش شود.
پیام یک محتوای ویروسی باید به گونهای باشد که انگیزه لازم را در مخاطب برای انتشار آن پیام با سایر افراد برانگیزد. بنابراین استفاده از علم روانشناسی افراد نیز در پیادهسازی بازاریابی ویروسی بسیار با اهمیت است.
حلقه بازاریابی ویروسی چیست؟
بر اساس آنچه گفتیم میتوانیم حلقه بازاریابی ویروسی را اینگونه رسم کنیم:

زمانی بازاریابی ویروسی به درستی پیادهسازی میشود که این حلقه به درستی شکل گیرد. محتوای ویروسی باید جذاب و خلاقانه باشد و ارزش به اشتراکگذاری را داشته باشد. سپس باید محتوا را در اینترنت و شبکههای اجتماعی منتشر کنید. مخاطبان باید با دیدن آن محتوا، ترغیب شوند که آن را در میان سایر افراد منتشر کنند و به اشتراگ بگذارند.
مزایا و معایب بازاریابی ویروسی چیست؟
ابتدا از معایب بازاریابی ویروسی صحبت میکنیم که شامل دو عیب میشود.
1. عدم قطعیت آن در موفقیت
زیرا در مرحله اول شما فقط محتوا را تولید میکنید و موفقیت آن بستگی به رفتار کاربران شما دارد. آنها هستند که تصمیم میگیرند پیام شما را گسترش دهند یا خیر. بنابراین اگر به هر دلیل محتوای شما منتشر نشود، کمپین ویروسی شما با شکست مواجه میشود. دلایل مختلفی از جمله طراحی نامناسب پیام محتوا، عدم سازگاری محتوا با فرهنگ و نظرات مخاطب، انتشار محتوا در زمان نامناسب و …. میتواند منجر به عدم انتشار محتوا در میان مخاطبان شود.
2. دومین عیب بازاریابی محتوا عدم امکان ارزیابی میزان رشد و اثرگذاری آن به صورت دقیق است
ولی این دو اِشکال در بازاریابی ویروسی دلیل بر عدم انجام آن برای برندها نمیشود، امروزه بیشتر برندها علاقهمند به پیادهسازی این روش هستند. از مزایای بازایابی ویروسی میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
1. هزینه بسیار پایین
با توجه به اینکه بخش زیادی از کار در بازایابی ویروسی به عهده کاربر است، هزینه این روش بسیار پایینتر از سایر روشهای بازاریابی است.
2. ماندگاری زیاد تبلیغات ویروسی
بازاریابی ویروسی، نوعی بازاریابی درونگرا است. در بازاریابی به روشهای برونگرا مانند شبکههای تلویزیونی، سایتهای تبلیغاتی، بیلبوردهای تبلیغاتی و … مدت زمان تبلیغات محدود است و اگر شا بخواهید آن را تمدید کنید نیازمند صرف هزینه مجدد هستید. در حالی که در بازاریابی ویروسی که نوعی از بازارابی درونگرا است، علاوه بر اینکه در هزینههای خود صرفهجویی میکنید، مدت زمان بیشتر نیز در ذهن مخاطب میمانید و انتشار آن به زمان مشخصی محدود نمیشود. هر چه پیام ویروسی شما قویتر باشد، مدت زمان بیشتر و با شدت بیشتری بین مخاطبان انتشار مییابد و مدت زمان انتشار آن هیچ تاریخ انتقضا و محدودیتی ندارد.

3. عدم محدودیت به زمان و مکان خاص
همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، با توجه به اینکه بهترین بستر برای بازاریابی ویروسی شبکههای اجتماعی است، بنابراین برای انتشار یک محتوای ویروسی محدود به زمان و مکان خاصی نیستیم و بدون هیچ محدودیتی یک پیام ویروسی میتواند میان افراد در سراسر جهان و در همه زمانها گسترش یابد.
4. نبودن یک روش تهاجمی
از آنجایی که در بازایابی ویروسی، مخاطب تصمیم میگیرد که یک پیام را منتقل کند یا خیر، این نوع یک روش تهاجمی نیست و مخاطب با میل و اختیار خود این کار را انجام میدهد و به همین خاطر اثربخشی آن بسیار بیشتر است. همچنین یکی از جذابیتهای بالای بازاریابی ویروسی، بررسی تناسب محتوا توسط مخاطب است. یعنی فرد الف، پیام شما را دریافت میکند، اون این پیام را برای افرادی ارسال میکند که تصور میکند به آن نیاز دارند و علاقهمند به آن هستند. به همین خاطر امکان مشاهده و اثربخشی محتوای ویروسی به نسب سایر روشهای بازاریابی بسیار بیشتر است.
نتیجهگیری
آنچه در بازاریابی ویروسی اهمیت بسیار زیادی دارد، محتوا است. محتوای ویروسی باید خلاقانه و جذاب باشد و ارزش به اشتراکگذاری را داشته باشد. یکی از نکات دارای اهمیت در این روش، انتقال پیام درست، به پیام رسانان درست در محیط درست است. مهمترین شاخص ارزیابی موفقیت این روش، تعداد بازدید از محتوای ویروسی است.
دیدگاهتان را بنویسید